Blog o životnom štýle, nápadoch a inšpiráciách a každodenných veciach, ktoré nás zaujímajú ...

streda 25. septembra 2013

Čas huslí - Kapitola 2

    Prechádzala som chladnou, prázdnou nočnou ulicou, ktorou sa niesli tlmené zvuky mojich krokov. Neponáhľa som sa, iba som sa prechádzala tak prirodzene akoby bola slnkom zaliata nedeľa poobede, pretože som nemala ani najmenšiu chuť prísť domov, zavrieť sa medzi štyri steny a zakúsiť ten otravný pocit samoty, keď vám nerobí nik spoločnosť, iba vlastné myšlienky, ktoré hmýria hlavou ako usilovné včely na jar. Za iných okolností by mi to ani tak neprekážalo, ale tentoraz som si bola istá, že moja predstavivosť by sa sústredila na temnejšie scenáre blízkej či vzdialenejšej budúcnosti a to by veru po dnešnom ťažkom dni nebolo dobré k ničomu. Nemala som ani chuť vziať z mojej tajnej skrýše nejakú zaujímavú, minimálne 500 stranovú knihu a zaboriť sa do príbehu iných, možno šťastnejších a možno úbohejších postáv. Bolo by to celkom márne, lebo by som sa tak či tak nevedela sústrediť, iba by som povrchne kĺzala po popísaných stránkach a nevzdala tomu dielu, ktoré bolo určite krvopotným výsledkom nekonečných, prebdených nocí a dní, a ovocím vlastnej, priam nadľudskej obety autora, dostatočnú pokoru a úctu. Jednoducho som iba pociťovala neskutočnú túžbu po spánku. Nie však v tom pravom zmysle slova.
    Keby tak mohol človek zavrieť oči, upadnúť do tmy a po chvíľke, po tej blahodarnej kvapke času pokoja a absencie nepríjemných a bolestivých správ a udalostí, by jednoducho iba otvoril oči a pokračoval na ceste akoby sa nič nestalo. Všetky problémy by sa razom vyriešili, rozplynuli sa ako ranná hmla nad jazerom a neexistovala by ani bolesť nad stratou čohosi, čo si nosíme v duši celý život – nádeje. Život by však bol ideálny, priam dokonalý. No ja som neverila v dokonalosť. Dokonalosť totiž pre mňa znamenala niečo ako sklenenú krabicu, v ktorej je uzatvorený celý svet človeka. Má presne určené hranice, ktorými sú jej vlastné sklenené steny a zakaždým, keď sa chceme trošku ponaťahovať, vymýšľať a riskovať niečo nové a nepoznané, narazíme do tých neprekonateľných zábran, ktoré nás nútia zostať pekne vo vnútri toho bezpečného a pre náš komfort najvhodnejšieho sveta.
    Takmer vždy som verila, že všetko na svete má svoj zmysel, hoc sa môže zdať aj logicky nezmyselný. Áno, verila som. No tentoraz všetky moje zmysly a rozum tak hlasno prostestovali proti tejto mojej viere, že som prvý raz pocítila svoj fatálny omyl. Nedokázala som uveriť, že Andyho stav a neistá budúcnosť je nejakým logickým argumentom osudu, ktorý takto dával najavo svoju vôľu. Bolo to pre mňa nepredstaviteľné, aby mladý muž, plný sily, energie a entuziazmu bol teraz bezvládne pripútaný na lôžko netušiac čo s ním bude. Andy bol vždy veľmi húževnatý a dokázal všetko, čo si vzal do hlavy, nech sa to zdalo byť akokoľvek nemožné. Toto som na ňom veľmi obdivovala. Pamätám sa ako sa v prvom ročníku na strednej rozhodol hrať futbal. Vtedy ešte nebol taký vypracovaný, aj s topánkami vážil možno 40 kíl, no pri prvom pohľade na zelený trávnik, pri prvom záblesku lopty, ktorú tak vytrvalo naháňali hráči akoby to bola najcennejšia trofej, a popri neskutočnom  nadšení, som okamžite spoznala jeho budúci cieľ – byť súčasťou toho veľkého cirkusu. Andy vytrvalo pracoval na svojom sne, každý deň poctivo trénoval, oveľa tvrdšie a vytrvalejšie ako ostatní, pretože na rozdiel od nich, on presne vedel, že práve našiel zmysel svojho života a futbal nikdy nebral len ako nejakú výplň svojho voľného času, ale ako poslanie. Chcel byť najlepší a netrvalo dlho, dostal sa do tímu a s jeho pomocou ako najmladšieho hráča vyhrali prvé stredoškolské majstrovstvá. Okamžite jeho hviezda vyletela do nebeských výšin, ale čo bolo naozaj podstatné, natrvalo obsadil čestné miesto v srdci môjho otca, pretože sa v ten deň stal svetlom v jeho očiach. Pre dovtedy zaneprázdneného otca zrazu neexistoval nikto okrem syna – pýchy, ktorý svojou vytrvalosťou a nezlomnosťou dokázal, že hviezdy predsa nie sú tak ďaleko, ako si to otec vždy myslel. Bola som hrdá na Andyho, ale zároveň sa priepasť medzi mnou a otcom čoraz viac prehlbovala, a to bol neodvratný proces.
    Studený vzduch mi začal dráždiť môj nos a uvedomila som si, že sa mi ťažšie dýcha. Neprekážalo mi to až tak, a možno to bolo kvôli tomu, že som na konci ulice uvidela pri lavičke skupinku ľudí, ktorá odpútala moju pozornosť. Boli to chlapci asi v mojom veku, v rukách mali flaše od piva a z úst sa im valil sivastý dym z cigariet. Zastala som skrytá v prítmí stromu, ktorý ako jeden z mnohých lemoval z pravej strany chodník vytvárajúc tak prirodzenú bariéru medzi ním a cestou. Akosi som nemala chuť dostať sa do ich blízkosti, nie preto, že by som sa obávala možného hroziaceho nebezpečenstva, to nikdy nebolo u mňa prekážkou, skôr sa prejavila moja túžba po separovaní sa od spoločnosti ľudí. Chcela som iba byť niekde medzi ľuďmi, ale nie s nimi. Vidieť ich, počuť, ale zároveň mať tú možnosť nerušene pozorovať. Nebolo to až také ťažké, pretože sa spoza rohu objavila iná skupinka, tentoraz dievčat, ktorá strhávala celú pozornosť na seba. Určite mali medzi sebou dohodnuté stretnutie a pravdepodobne sa vydajú niekam do baru alebo podniku osláviť len tak život pri poháriku a dobrej zábave. Vnútro mi zrazu zaplavil taký blažený pocit, že napriek všetkému na svete existuje aj taká obyčajná vec ako párty s priateľmi. Nemohla som sa zdržať a na perách sa mi zjavil nesmelý úsmev. Ten sa však rýchlo stratil, pretože som v skupine zaregistrovala známu tvár. Bola som si istá, že sa so mnou veľmi zákerne zahráva moja fantázia. Hnedé oči, šibalský úsmev a to neprehliadnuteľné znamienko na krku mi takmer vybili dych. Prišlo mi náhle zle, hlava sa mi zatočila a ja som mala pocit, že sa o chvíľu ocitnem na tvrdom chodníku. Nemohla som sa ani pohnúť, len som zatvorila oči a potichu si vsugerovala, že to nie je pravda, je to len moja fantázia, ktorá sa mieša s únavou a šokom udalostí posledných hodín. Zťažka som naberala do pľúc chladný vzduch.
    Po chvíli, keď som sa odvážila otvoriť oči, skupinka zmizla. Nezostala po nej ani pamiatka, akoby tam ani nikdy nebola a akoby to bol len sen, z ktorého som sa prebudila. Pocítila som neskutočný hnev na samú seba a plná emócii som si v duchu nadávala, že som radšej mala ísť domov, ako mi to prikázal otec. Prečo nikdy neposlúchnem jeho príkazy? Prečo nemôžem byť vzorné dieťa ako je Andy? Prečo neležím v nemocnici radšej ja? Prečo? Keby som to bola ja, kto zdedil tú zákernú chorobu, možno by všetko bolo inak. On si taký osud nezaslúžil. Vedela som čo všetko to ochorenie obnáša, pretože sme to už raz celé prežili pri mame. Aj jej obličky vypovedali službu a pripravili nás o matku, manželku a dobrú priateľku, ktorú sme tak zúfalo potrebovali. Ona žiaľ svoj boj prehrala, ale u Andyho to bude inak. Andy je vytrvalý a dokáže všetko čo si zaumieni, už to dokázal mnohokrát, ani tentoraz tomu nebude inak. Presviedčala som sa o tom stále viac a viac.
   Znenazdajky ma pichlo pri srdci. Taká zvláštna, rýchla bolesť, ktorá hneď aj zmizla. Netušila som čo mám robiť, najradšej by som sa otočila a šla späť do nemocnice, no nemohla som. Stále som narážala len na samé prekážky. Veľmi ma to hnevalo a tak som si rezignovane a premrznuto zapla bundu až ku krku a vykročila po chodníku. Tentoraz som už mala jasný cieľ. Malý byt na Rosslingovej ulici. Ako som sa blížila k miestu, kde prednedávnom ešte postávala tá neveľká skupinka dobre naladených deciek, predo mnou sa na chodníku začal črtať tieň. Spomalila som, ale nezastala. Spoza rohu, kde sa pred tým objavili dievčatá, vykukol chalan. Vysoký, štíhly, v čiernej bunde a s výraznými kruhmi pod očami. Neisto som zastala. Spočiatku si ma nevšimol a podišiel k lavičke. Čosi tam energicky, priam zúfalo hľadal, a po malej chvíli s takou nevídanou radosťou zhíkol, že ma to až prekvapilo. Tešil sa ako malý chlapec, ktorý na ulici našiel dolár. Nevidela som čo zvieral v rukách, ale muselo to byť niečo veľmi malé, keď sa mu to zmestilo do dlane. Otočil sa a naše pohľady sa stretli. Srdce mi poskočilo a prvýkrát ma premohol strach. Strach, že teraz naozaj nie som v dobrom čase na dobrom mieste, a možno to bol strach z toho, čo som videla v jeho očiach. Bol to maniacky výraz človeka, ktorého prichytili pri nejakom veľmi nekalom čine a odhodlaného bojovať do poslednej kvapky krvi. Ja som však nerozumela tomu čo sa stalo, nevidela som ani po čo sa vrátil, ale bolo mi jasné, že on si myslí niečo iné. Chcela som niečo povedať, ale netušila som čo a okrem toho mi sakramentsky vyschlo v ústach. Prečo som len neposlúchla otca? Chalan vykročil opatrne ku mne. Zľakla som sa. Pomaly sa blížil, ale moje nohy akoby pustili korene. Už bol blízko, keď som začula jasné volanie.
-         Marcel, kde do čerta si? Si myslíš, že na teba budeme čakať? Dones už tú kávu, lebo si po ňu prídeme sami!
   Pozrela som na neho. Videla som na ňom, že sa v ňom odohráva vnútorný boj či ostať alebo ísť. Celý čas zo mňa nespúšťal oči, pozeral na mňa tak ohavne a s takou agresivitou, že ani len netuším ako som vydržala tak dlho neodvrátiť zrak. Zrazu, z ničoho nič sa otočil a odkráčal preč. Bola som zmätená, ale nečakala som kým sa znovu vráti. Najrýchlejšie ako som len vedela som sa pustila ulicou a nezastavila sa až doma. Prečo len nepočúvam príkazy druhých?

0 komentárov:

Zverejnenie komentára

Autor obrázkov motívu: enjoynz. Používa službu Blogger.

© 1body3souls: Life is just one ... or not , AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena